Чужа наука
Мала мати одного сина, що називався Іван Навиворіт. Бо що б не робив, зробить навпаки. У селі не продавали голок, то мати все позичала у сусідів. Уже так багато винна, що незручно йти до людей, і посилає сина купити:
— Йди до Устя, купи багато голок, аби я людям повіддавала і собі мала. Лише сховай, щоб не загубив.
Накупив Івась цілий кулак голок і несе додому. А тут господар з сусіднього села везе сіно.
— Вуйку, візьміть на віз, бо мене ноги заболіли.
Взяв хлопця на сіно, привіз до села.
— Злізай!
А він щось шукає у сіні.
— Що ти там шукаєш?
— Та я сховав голки у сіно, аби не погубилися, а їх нема.
Господар хлопця батогом набив добре. Івась, плачучи, приходить додому. Мати питає:
— Чого ти, сину, плачеш?
— Я сховав голки в сіно та й не міг знайти, а господар мене за це батогом бив.
— Івасю, голки треба ховати у сорочку. Добре, що господар покарав тебе, бо як корова з’їсть голку, то згине.
На другий раз мати посилає Івася до міста порося купити. Купив Івась порося й пхає за сорочку, в пазуху. Порося сорочку продерло — утекло. Знову плаче.
Мати каже:
— Ти — дурний. Порося береться на мотузок за ногу і гониться.
Послала мати Івася за горнятами до міста. Івась накупив горнят та й на мотузок — жене додому, бо так мати вчила. З горнят — черепки, а він плаче.
Каже мати:
— Іванку, горнята беруться в мішок на плечі та ще соломою перекладаються, щоб не потовклися.
Посилає мати теличку купити.
Купив теличку, взяв на плечі, а вона вирвалася і втекла.
— Іванку, — каже мати, — теличка заганяється до стайні, дається їй файного сіна, присолюється, аби ліпше їла.
Посилає купити коника. Коника не купив, бо надійшла вродлива дівчина, а він уже був парубком. Вона моргнула, він узяв її за руку, обоє сміються, розмовляють. Привів дівчину до стайні, прип’яв до жолоба, дав сіна, присолив. Дівчина кричала в стайні на всі голоси. Мати сапала у городі й прибігла на той крик.
— Дурний ти, Іване. Дівчину треба було закликати до хати, дати пирогів, сметани…
Як дізналася, що коня не купив, посилає ще раз.
Купив Іван кобилу, загнав до хати за стіл, дає пирогів, сметани, як мати вчила. Кобила стіл перевернула, миски й горнята побила.
Іде він, а господар вишню рубає. Іван у нього — каменем. Господар наздогнав і б’є. Знову плаче.
Каже мати:
— Іване, треба було сказати, аби в ліс, у провали йшов рубати.
Іде Іван, а назустріч молодий з молодою до шлюбу йдуть.
А Іван кричить:
— Ти, дурний, не йдеш у ліс, в провали, а женишся!
Зловили гості Йвана — били.
Радить мати:
— Іване, треба було сказати: “Дай, Боже, щастя! Аби ви любилися, в згоді жили, аби між вами діти були”.
Жене льоху господар до кнура. Іван зняв з голови шапку:
— Щасти вам, ґаздо! Аби ви любилися! Аби між вами діти були!
Господар розізлився — набив. Знову плаче.
Говорить мати:
— Та не так треба казати. Скажи на другий раз: “Дай, Боже, щастя, аби не могли ви ні переносити, ні перевозити”.
Несуть мертвого до гробу. Люди плачуть, а Іван каже:
— Дай, Боже, щастя! Аби не могли ви ні перевозити, ні переносити.
Знову били.
І вбили б Івана, якби не посватав ту дівчину, що приводив її до ясел і давав сіна в стайні їсти.
Був і я на тому весіллі. Так витанцьовував, що аж ноги мені відняло й тепер кульгаю.
Аудіозапис української народної казки “Чужа наука” (початок казки на 6:30 хвилині, закінчення казки на 9:55 хвилині)
Наші партнери
Вироби ручної роботи для створення затишку у вашому домі
Джерела та збірки:
Текст української народної казки "Чужа наука" входить до таких джерел та збірок:
- Казки гір і підгір'я в записах Степана Пуника. – Київ "Веселка", 1995. – 398 с.