- Головна>
- Пісні>
- Епічні пісні>
- Історичні пісні
Історичні пісні
Історична пісня — це ліро-епічний твір, у якому відтворено історичні події чи конкретні історичні постаті та висловлено ставлення народу до них.
Список історичних пісень
- «Відки, Йване?» «З-за Дунаю»
- Із-за гори вітер віє
- Із-за гори, гори, з темненького лісу
- Ішов козак дорогою
- Їхав козак поле
- Їхав поле, їхав друге
- А в щирум бору під калиною
- Бідна наша, бідна наша головонька
- В Туреччині та й на брамі кам'яній
- В Цариграді на риночку
- В славнім місті під Хотином
- Верх Бескида калинова
- Вийди, Василю, на могилу
- Висипали козаченьки з високої гори
- Вишневі сади зацвітають
- Вітер з моря повіває
- Гей ти, пане Потоцький
- Гей, гук, мати, гук
- Гей, мій милий в тузі
- Гей, на біду, на горе
- Гей, не дивуйте, добрії люди
- Гей, та то ж не грім в степу гуркотає
- Годі, коню, в стайні спати
- Гонять, мамко, на сторожу
- Горе мені на чужині
- Горе мені, козакові, що батька немає
- Да вари, мати, вечеряти
- Да йшли турки з татарами
- Да ніхто сього й не зазнав
- Де ж ти, мій милий, виїжджаєш
- Дунаю, Дунаю, чему смутен течеш
- Жалувався лиман морю
- З-під каменю, з-під білого
- За Сибіром сонце сходить
- За горою, за крутою
- За річкою вогні горять
- Зажурилась Україна, бо нічим прожити
- Засвистали козаченьки
- Кину пером, лину орлом, конем поверну
- Кляла цариця, вельможна пані
- Коли турки воювали
- Красний Івасю, ці спиш, ці чуєш
- Максим козак Залізняк
- Наварили ляхи пива, та не зшумували
- Наступає чорна хмара
- Находився я із ралом
- Наїхали із Москви все пани
- Не дивуйтеся, добрії люди
- Не жаль мені на сотника
- Не жур мене, стара нене
- Оврамиха, стара мати, а три сини мала
- Ой Богдане, Богдане, запорізький гетьмане
- Ой Богдане, Богданочку
- Ой Богдане, батьку Хмелю
- Ой Мазепо, ой Мазепо, хоць ти і гетьмане
- Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче
- Ой був в Січі старий козак
- Ой була Польща, була Польща, та стала Вкраїна
- Ой в полі, полі, близько дороги
- Ой ви, хлопці, хлопці-запорожці
- Ой вийду я на могилу
- Ой високо сонце сходить, низенько ложиться
- Ой з гори, з гори вітер повівав
- Ой з города з Немирова
- Ой з-за гори високої
- Ой з-за гори чорна хмара, мов хвиля, іде
- Ой за морем, за рікою
- Ой закурила, затопила сирими дровами
- Ой збиралися пани генерали
- Ой кажуть, що наш пан лихий
- Ой на горі да женці жнуть
- Ой на горі огонь горить, а в долині димно
- Ой на горі слобода
- Ой наварили ляхи пива
- Ой над Бугом над рікою
- Ой не було так нікому
- Ой не знав козак
- Ой не шуми, луже, дуже і ти, зелений дубе
- Ой панове-молодці, відкіль ідете
- Ой пише, пише та гетьман Мазепа
- Ой по горах сніги лежать
- Ой попід гай зелененький
- Ой послав Бог Хмельницького
- Ой сів козак обід їсти, прийшли к ньому вісти
- Ой там в степу, при дорозі
- Ой то ляхи – вражі сини
- Ой три літа й три неділі
- Ой тужу я, тужу
- Ой у городі Могилеві
- Ой у лузі, лузі
- Ой у лісі в Керелецькім
- Ой у моїм городочку копана криниця
- Ой умирав козак та козаченько
- Ой усе лужком та все бережком
- Ой хто в Криму не бував
- Ой чужино, чужино
- Ой що то за крячок
- Ой що то за хижка
- Ой якби я знав, а що мені буде
- Ой із устя до Дніпра вершини
- Ой ізрада козацькую славу погубила
- Ой, Боже наш милостивий, помилуй нас з неба
- Пишний, гордий, славний паничу
- Пожурилося милеє браття
- Покинь батька, покинь мати, покинь всю худобу
- Поле ж моє широкоє
- Прип'яв коня до пакола
- Про Сулиму, Павлюка, ще й про Яцька Остряницю
- Проявився дитинушка, незнакомий чоловік
- Розлилися круті бережечки
- Семене Палію, а що ж бо ти робиш
- Сеї ночі в опівночі
- Сидить сова коло стола
- Славна була в Побережу всіма сторонами
- Славна стала та кравчина
- Славний город Ведмедівка
- Славний козаче, славно зажився
- Соколоньку-синку чини мою волю
- Сюда-туда уличками
- Та не спав я нічку не одную
- Та немає лучче, та немає краще, як в нас на Вкраїні
- Та ой як крикнув же та козако Сірко
- Та як яли говорити
- Та, ой, як крикнув же козак Сірко
- Там на полі два явори
- Там у полі сніжок трясе
- Темна нічка невидная
- Темна хмара наступила, cтав дощик іти
- То не чорная хмара наступає
- Туман поле покриває
- У неділю рано-пораненьку
- Ходив, блудив молодий козак по Дону
- Чи не той то хміль
- Чому, кури, не пієте
- Як послав мене пан в велику дорогу
Опис жанру історичної пісні
Основними персонажами пісень цього жанру являються історичні особистості, великі справи яких, назавжди залишилися в думках людей. Завдяки збереженим даним із літописів, ми можемо мати дані про визначні епізоди в історії. Крім цього, багато даних про події були збережені завдяки книгам, хоч вони і мають більш точні дані, однак вони лишаються сухими. Перетворюючи історії в пісенну форму, вони наче оживають, стають наповненими фарбами та звуками.
Найбільш давні пісні, які надійшли до нас, датуються ХV сторіччям. Це були часи турецько-татарського лихоліття, руїн та пожеж: “стару неньку зарубали, а миленьку в полон взяли…” (“За річкою вогні горять”). Проте й за тих часів, і пізніше розорені, розтоптані ординською кіннотою люди не принижувались до того, щоб з хлібом-сіллю просить змилування у ворогів:
— Бодай турки і татари того не діждали,
Щоб наші побережці з хлібом виходжали!
(Славна була в Побережу всіма сторонами)
Навіть жінки брали в руки зброю, захищаючи рідний край. Пісня “Славний город Ведмедівка” повідає, як ведмедівська попівна “сімсот турків-яничар з коней повалила”. Зрозуміло, що справа тут не в названій цифрі, а в поетичному відображенні кривавої боротьби ведмедівців з напасниками.
Таке ж символічне число назване у пісні про вірного соратника Богдана Хмельницького — Івана Богуна:
Ой наточив Іван Богун невірам вина —
Та було їх сорок тисяч, а тепер нема!
Про одчайдушного Данила Нечая, завзятого Максима Кривоноса — героїв визвольної війни 1648 — 1654 рр., можливо, склали пісні їхні сподвижники, настільки живо і яскраво вимальовуються їхні постаті. Оспівані у піснях і герої повстання 1768 р., названого Коліївщиною — Залізняк, Гонта, Гнат Голий. Протягом трьох віків карається народним презирством зрадник Сава Чалий (“Ой був в Січі старий козак”).
…Ось вже на горі дозріли жита, женці збирають колоски, зрізуючи їх серпами, а підвівши свій погляд та випрямивши спини, помічають, що ввесь виярок цвіте червоними маками — а то запорізьке військо; женці бачать, попереду йде Дорошенко, який веде всіх за собою; проводжають добрими поглядами Сагайдачного, який не поспішає, а розкурює люльку “Ой на горі да женці жнуть”).
Як з найближчим другом ділиться з вами своїм горем Устим Кармелюк, що, наголодувавшись, намерзнувшись у сибірських казематах, витерпівши нелюдські муки, позбувся кайданів, але й у себе вдома потрапив у неволю. Тільки рідній людині можна виповісти те, що гнітить серце: “Маю жінку, маю діти, та я їх не бачу, як згадаю про їх долю, сам не раз заплачу”. Як наївно-довірливо звучать його слова про намагання встановити справедливу рівність для всіх: “Я багатих розбиваю, бідних награждаю, а так гроші розділивши, сам гріха не маю” (“Повернувся я з Сибіру”).
У творі Миколи Гоголя описані особливості народної історичної пісні, а саме про те, що для історика, не має бути в пріорітеті пошуки конкретних днів і чисел битв або точного вказування місця події… Однак головним являється пізнання реального побутового диття, всі барви почуттів, радісних чи навпаки сумних. Коли людина захоче відчути дух минулих сторіч, особливості всього цільного, а також індивідуального, тоді вона буде наповнена і задоволена повністю: саме в цей момент перед нею відкрилася історія народ в усій красі.
Пісні історичного характеру надихали багатьох поетів, драматургів, прозаїків, наприклад ряд віршів Т. Шевченка побудовано на сюжетах і образах історичних пісень. У повісті Марка Вовчка “Кармелюк” знаходимо цитати з історичних пісень про У. Кармелюка. В кінокартині “Богдан Хмельницький” (за п’єсою О. Корнійчука) звучать фрагменти народних історичних пісень про самого Богдана та його бойових побратимів — Кривоноса, Нечая, Богуна та ін.