- Головна>
- Пісні>
- Родинно-побутова лірика>
- Жартівливі пісні
Жартівливі пісні
Жартівливі пісні — жанр українського музичного фольклору, що характеризується жартівливим чи сатиричним змістом.
Список жартівливих пісень
- Вийшли в поле косарі
- Гей, волошин сіно косить
- Гей, люди їдуть по ліщину
- Глибока кирниця
- Да куди їдеш, Явтуше
- Дівка Явдошка
- Дівка в сінях стояла
- Задумав дідочок
- Заспіваймо пісню веселеньку
- Кину кужіль на полицю
- Лугом іду, коня веду
- Од Києва до Лубен
- Одна гора високая
- Ой на горі жита много
- Ой поїхав за снопами
- Ой під вишнею
- Ой піду я до млина, до млина
- Ой піду я на базар
- Ой піду я понад лугом
- Ой служив я в пана
- Ой там, на товчку, на базарі
- Ой ти знав, нащо брав
- Ой устану я в понеділок
- Ой чи чуєш ти, дубе
- Ой ішов я вулицею раз
- Очерет лугом гуде
- Про Купер’яна
- Продай, милий, сиві бички
- Пішла мати на село
- Спать мені не хочеться
- Та орав мужик край дороги
- Ти до мене не ходи
- Ти ж мене підманула
- У вишневому садочку
- Удовицю я любив
- Час додому, час
- Черевички
- Чи не той то Омелько
- Чоловіче, чоловіче
- Чом, чом не прийшов
- Я в матері одна була
- Як ішов я з Дебречина
Опис жанру жартівливої пісні
Жартівливі пісні — численні за кількістю і розмаїті за тематикою — становлять значний розділ української народної пісенності, це здавна було відзначено фольклористами. Ще в середині минулого сторіччя М. Закревський підкреслив, що в цих піснях бачимо «привілля для веселощів, іронії, дотепу українця, без яких він не може жити. Ця веселість тим привабливіша, що вона непідробна, природна; а дотепність, неначе іскра, часто з'являється несподівано і з блиском».
На відміну від ліричних пісень про кохання та родинне життя, які можуть виконуватися і в гурті й на самоті, жартівливі потребують аудиторії, бо розраховані на співучасть, на те, щоб дотеп, каламбур, жарт був почутий, розрадив і розвеселив слухачів. Жартівливі пісні часто виконуються як приспівки до танцю.
Від добродушного гумору до в'їдливого глузування - такий широкий настроєний діапазон жартівливих пісень. Іронія просвічує у самохарактеристиках: "хоч я гарна, та ледащо...", "чи я собі не хазяйка та не господиня - три дні хати не мела, сміття по коліна"; в жартівливих піснях постійно звучить протиставлення
бідних і багатих
щедрих і скупих
роботящих і ледарів
скромних і хвалькуватих
примітних і незугарних
кмітливих і недотеп
красивих і поганих на вроду,
причому виразна перевага надається першим. Так створюється колективна думка про народну мораль, етику й естетику. Сміху бояться навіть ті, хто нічого не боїться. Хоч сміх не відбирає ні життя, ні маєтку, одначе винний почуває себе перед громадським сміхом, за влучним висловом М. Гоголя, "як зв'язаний заєць". Хіба не таким "зайцем" почуває себе жених-невдаха з відомої пісні, який боїться батька, матері, собаки і навіть мишей у хаті своєї дівчини, через що й одержує одкоша, або роззявляка, який "коня глядав - на нім був, коня глядав сивого аж до рана білого". Іронією сповнені пісні про "несамокритичних" дідів, які, уповаючи на своє багатство, сватаються до бідних дівчат, так само висміюються й багачки, які "сидять дома з кіньми та волами", а вбогі йдуть заміж "з чорними бровами". У жартівливих піснях показано смішні сторони родинних взаємин тещі й зятя, свекрухи й невістки, чоловіка й жінки, кумів тощо.
Найдавніші записи українських жартівливих пісень знаходимо в польських та українських співанках XVII ст., чимало записаних тоді пісень дожило до наших днів. Серед них "Чом, чом, чому босо ходиш", "Ой гиля, гиля, гусоньки, на став", "Ой не стій під вікном", "Та орав мужик край дороги", "Перестань, перестань до мене ходити" та ін. Пісні "Ой під вишнею, під черешнею", що звучить у п'єсі І. Котляревського "Наталка Полтавка", відома ще з дописів XVIII ст.
Публікація жартівливих пісень (у зб. М. Максимовича, Б. Залєського, Жеготи Паулі) починається в першій половині XIX ст. Жартівливі пісні, - органічний складник української драматургії - комедій та водевілів, - були і залишаються дійовою виховною силою, висміюючи все, з чим не мириться народне уявлення про людську поведінку, і тим самим утверджуючи здорові морально-етичні й естетичні погляди.